14.03.2024
„Olemme matkustaneet TSS:n kanssa jo 26 kertaa !“
TSS-matkaryhmän uskollisimpien asiakkaiden spontaani haastattelu:
Asiakastyytyväisyys RSD-ryhmään, johon myös TSS kuuluu, on erittäin korkea. Suurin osa vieraistamme matkustaa matkanjärjestäjän kanssa uudelleen ja uudelleen. Miksi näin on? Mikä tekee erityisen vaikutuksen matkustajiin? Puhuimme erään pariskunnan kanssa, joka on matkustanut kanssamme peräti 26 kertaa viimeisten kymmenen vuoden aikana. He ovat uskollisimpia asiakkaitamme.
Hyväkuntoisella eläkeläispariskunnalla on myös hyvin täysi elämä Saksassa. Lapset ja lapsenlapset, ystävät, urheilullinen pyöräily ja kulttuuri. Monien vuosien ajan he joutuivat kuitenkin rakastavasti hoitamaan anoppiaan, joten lomat eivät tulleet kysymykseen, korkeintaan muutama päivä kotona “parvekkeella”.
Anopin kuoleman jälkeen he löytävät sattumalta ryhmän matkaesitteen. Se oli Punaisen Ristin jäsenlehden liitteenä. He lukivat sitä uteliaina, olivat vaikuttuneita matkakohteista ja totesivat hinta-laatusuhteen olevan todella ainutlaatuinen. “Löysimme sensaatiomaisen halvan matkan Lyykiaan”, he kertovat, “Päätimme: Kokeillaan sitä – emme varmasti voi mennä pieleen!”
äin tämä pitkäaikainen, läheinen suhde RSD:hen heidän arvostettuna matkanjärjestäjänään alkoi vuonna 2013. He matkustivat kanssamme esimerkiksi Marokkoon ja Etelä-Afrikkaan, jokiristeilylle Pietariin ja Andalusiaan, Irlantiin tai Normandiaan. Jokaisen loman jälkeen he kertovat kokoavansa matkakokemuksistaan tarkan kuvapäiväkirjan: “Näin voimme myöhemmin elää uudelleen monia hienoja lomavaikutelmia.”
He eivät ole koskaan katuneet yhtäkään monista matkoistaan. He eivät ole koskaan olleet pettyneitä, päinvastoin: “Lennot ja hotellit, paikalliset retket ja tietenkin matkanjohtajat: Kaikki oli aina loistavaa, täydellisesti järjestettyä ja aina luotettavaa.”
Vieraillemme on erittäin tärkeää, että he tuntevat olonsa hyvin hoidetuksi ja että heistä pidetään huolta vieraassa ympäristössä matkustaessaan. “Erityisesti silloin, kun ilmeni odottamattomia ongelmia, koimme, että TSS:n matkaryhmä ratkaisi nämä ongelmat aina nopeasti ja hyvin ja yksinkertaisesti seisoi vieraidensa rinnalla.” Matkanjohtajat puhuvat heidän mukaansa aina paikallista kieltä ja ovat – kuten esimerkiksi Turkissa – erinomaisia luonnon ja kulttuurin tuntijoita. He vaihtavat matkaryhmän kanssa puhelinnumeroita, jotta he ja heidän vieraansa voivat aina ottaa yhteyttä toisiinsa hätätilanteessa. Esimerkiksi kun eräs matkakumppani kärsi välilevyliukasta Intiassa vuonna 2018, matkanjohtaja oli heti paikalla. Matkanjärjestäjä tarjosi välitöntä lääkärinhoitoa ja jatkuvaa henkilökohtaista hoitoa paikallisessa sairaalassa. Nainen pystyi palaamaan matkaryhmään kolme päivää myöhemmin ja nauttimaan loppulomastaan.
Tai Roomassa vuonna 2022, kun matkakumppani eksyi Colosseumille. Matkaopas ja linja-autonkuljettaja tunsivat tiensä, lähtivät heti etsimään eksynyttä matkustajaa ja löysivät hänet nopeasti takaisin. Tällaiset tilanteet antoivat pariskuntamme mukaan tunteen: “Tapahtui mitä tahansa, matkanjärjestäjään voi luottaa.” Myös Normandian päivien jälkeen vierailu ainutlaatuisella Mont-Saint-Michelillä. Toinen pariskunta nousi väärään bussiin jatkaakseen matkaansa ja oli aluksi neuvoton. Ei hätää. “Matkanjohtajat soittivat heille, tiesivät, missä he olivat, ja sanoivat: ‘Pysykää vain siinä, haemme teidät saman tien’!”
Mistä uskollisimmat asiakkaamme eivät todellakaan pidä: monimutkaisista matkajärjestelyistä, epävarmuudesta lomakohteessa, siitä, että pitää huolehtia hotelleista tai vuokra-autoista tai selvittää, milloin ja missä mitäkin nähtävyyksiä on mahdollista nähdä. “TSS hoitaa kaiken tämän puolestamme. Me varaamme kokonaisvaltaisen paketin, eikä meidän tarvitse huolehtia mistään. Me vain lähdemme matkaan, jätämme arjen taaksemme ja nautimme lomapäivistä täysillä!”
Jotta tämä nautinto olisi vielä täydellisempi, he hyötyvät monista paikan päällä olevista vaihtoehdoista: “Varataan lähes kaikki mahdolliset lisäretket.” Heidän mottonsa: “Jos aiomme yöpyä upeissa paikoissa, haluamme nähdä kaikki kohokohdat. Mitä olisi loppujen lopuksi Kappadokia ilman kiehtovaa ilmapallolentoa? Tai Krugerin kansallispuisto ilman seikkailullista jeeppisafariaa?”
Ei siis ihme, että arvostetut vieraamme voivat kertoa meille lukemattomista poikkeuksellisista kokemuksista ja seikkailuista. He muistelevat loistavaa säätä Hurtigrutenin risteilyllä Norjan rannikkoa pitkin vuonna 2023: “Kapteeni purjehti kapeaan Trollfjordiin – yksinkertaisesti upeaa. Meillä oli loistavaa auringonpaistetta Pohjoiskapilla, ja se oli syyskuun lopussa.” He lensivät helikopterilla Niagaran putousten yli. Himalajalla he pääsivät lentokoneen ohjaamoon – sieltä avautui upea näkymä Mount Everestille. Vuonna 2018 he matkustivat maailman korkeimman rakennuksen, Burj Khalifan, huipulle Dubaissa. Myös Dubaissa Burj Al Arabissa, yhdessä maailman ylellisimmistä hotelleista, he istuivat viihtyisästi baarissa ja herkuttelivat herkullisilla cocktaileilla. Ja illalla illallisella tai mukavan keskustelun äärellä matkakumppanien kanssa he jakoivat päivän kokemuksiaan.
Opasryhmä on toistuva teema, kun uskollisimmat asiakkaamme muistelevat. Kyse ei ole vain näiden kollegojen asiantuntemuksesta. Se on myös heidän sitoutumisensa ja kekseliäisyytensä, jolla he saavat parhaan mahdollisen hyödyn irti vieraidensa lomasta. Esimerkiksi upealla Jangtse-joen risteilyllä Kiinassa. Erään laivapysähdyksen aikana kiinalainen kollega vei lomailijamme maanviljelijöiden luokse, jotka olivat keräämässä sadonkorjuuta. Ja saimme kuulla, että monet innokkaat vieraat halusivat heti mukaan. Sitten Intiassa, ilmaista ruokaa köyhille sikhitemppelissä. Paikallinen matkanjohtajamme oli käyttänyt henkilökohtaisia yhteyksiään esitelläkseen matkaseurueelleen tämän koskettavan avustusohjelman. “Joka 30. minuutti ruokittiin 500 uutta ihmistä – uskomatonta”, hyvin matkustanut pariskuntamme muisteli.
Ja mitä suunnitelmia heillä on? He kertovat meille: Syksyllä heidän lomaohjelmassaan ovat Istanbul ja Egeanmeri, jonka jälkeen on vuorossa Sri Lankan opintomatka, johon liittyy rantapidennys. Ja huhtikuussa he odottavat innolla Jordaniaa. Tällä kertaa matkanjärjestäjän kutsusta – pieni kiitoksemme heidän ihanasta asiakasuskollisuudestaan, sillä he ovat tehneet jo 26 lomamatkaa.